Aktivita 2 – Implementace a reflexe dopadu kompetenčních rámců na přípravu studentů – budoucích učitelů
Aktivita si klade za cíl smysluplně a realisticky implementovat kompetenční přístup v přípravě učitelů vyjádřený kompetenčním rámcem absolventa učitelství do vzdělávacích aktivit fakult a umístit tak základní dokument Reformy pregraduální přípravy do centra uvažování o vzdělávání učitelů v komunitě vzdělavatelů. Půjde tedy hlavně o reflexi vize MŠMT a jejího praktického začlenění do aktuální přípravy učitelů na UK.
Cílové skupiny: studenti – budoucí učitelé, vysokoškolští pedagogové, učitelé spolupracujících škol
Tato aktivita má několik klíčových složek, které na sebe navazují:
Podaktivita 2.1 – Tvorba a propojení oborových kompetenčních rámců s národním kompetenčním rámcem absolventa učitelství
Výstupem této aktivity bude analýza aktuálního pojetí „profilu/ů absolventa“ na fakultách UK a jejich průniku s národním kompetenčním rámcem. Výsledkem činnosti expertního panelu bude SWOT analýza vč. zprávy, která uvede konkrétní možnosti zapracování národního kompetenčního rámce do přípravy učitelů na 6 fakultách, včetně rizik a příležitostí.
Tato aktivita má několik klíčových složek, které na sebe navazují:
Prvním výstupem podaktivity 2.1 bude analýza aktuálního pojetí „profilu/ů absolventa“ na fakultách UK a jejich průniku s národním kompetenčním rámcem. Výsledkem činnosti expertního panelu bude SWOT analýza vč. zprávy, která uvede konkrétní možnosti zapracování národního kompetenčního rámce do přípravy učitelů na 6 fakultách, včetně rizik a příležitostí
Druhým výstupem a současně produktem podaktivity 2.1 budou nové oborově specifické kompetenční rámce, které vycházejí z národního kompetenčního rámce a doplňují ho. Na jejich vzniku se budou podílet meziuniverzitní expertní týmy. V rámci projektu vznikne 12 rámců absolventa učitelství:
Matematika (vč. Deskriptivní geometrie) – garant tvorby Naďa Vondrová, Ph.D. (PedF)
Český jazyk – garant tvorby prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (PedF)
Historie/Dějepis – garant tvorby
Biologie – garant tvorby PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (PedF)
Chemie – garant tvorby doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph,.D. (PřF)
Geologie – garant tvorby doc. RNDr. Tereza Jedličková, Ph.D.
Výtvarná výchova – garant tvorby doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (PedF)
Náboženství – garant tvorby
Filozofie – garant tvorby
Osobnostně sociální výchova – garant tvorby
Fyzika – garant tvorby doc. RNDr. Vojtěch Žák, Ph.D. (MFF)
Český jazyk pro žáky s OMJ
V rámci síťování budou výstupem mezifakultní workshopy/semináře a meziuniverzitní odborné panely.
Podaktivita 2.2 – Podpora práce studentů s kompetenčním rámcem
Cílem aktivity je implementace kompetenčních rámců do kompetenčního pojetí vzdělávání a přípravy budoucích učitelů v jednotlivých studijních programech. K implementaci dojde na úrovni 95 povinných předmětů (v 41 oborových didaktikách, v 15 předmětech pedagogicko-psychologického základu, v 17 tzv. oborových předmětech a v 22 předmětech pedagogických praxí). V souvislosti s tím budou upraveny sylaby těchto předmětů v systému SIS UK.
V aktivitě je akcentován formativní způsob práce studentů i VŠ pedagogů, a to prostřednictvím tvorby nebo inovací 23 evaluačních nástrojů a 26 vzdělávacích materiálů pro studenty, dále 5 metodických materiálů pro VŠ pedagogy. K pilotnímu ověření výukových materiálů dojde nejintenzivněji během tří semestrů mezi 9/2025 až 2/2027.
Průběžně budou organizována oborová mezifakultní setkání za účelem diseminace, reflexe, sdílení zkušeností z tvorby a implementace metodik, evaluačních nástrojů, resp. studijních opor do studia.
Podaktivita 2.3 – Návazné evaluační aktivity fakult ve vazbě na analýzu dat z národního šetření vnímané připravenosti absolventů a začínajících učitelů
Cílem aktivity je prostřednictvím realizace specificky zaměřených šetření a ve vazbě na analýzu dat národního šetření vnímané připravenosti absolventů a začínajících učitelů zjišťovat úroveň pedagogicko-psychologických, didaktických a oborových kompetencí studentů – budoucích učitelů, jak je stanovují kompetenční rámce absolventa učitelství.
Výsledky šetření umožní pružně reagovat ve výuce didaktik jednotlivých oborů, resp. přípravě studentů v rámci pedagogicko-psychologického bloku tak, aby ve výuce byl posílen rozvoj těch kompetencí, které v analýze byly vyhodnoceny jako nedostatečně rozvinuté. Druhotně cílíme na zjištění důvodů zájmu uchazečů o obor, příp. na detekci důvodů předčasného ukončení jejich studia.
Jsou plánovaná tři specifická šetření ve skupině studentů 1. ročníků a uchazečů a/ nebo studentů NMgr. studia, která budou navazovat na analýzu dat národního šetření.