Filozofická fakulta (FF)
Fakulta tělesné výchovy a sportu (FTVS)
Husitská teologická fakulta (HTF)
Pedagogická fakulta (PedF)
Přírodovědecká fakulta (PřF)
Matematicko-fyzikální fakulta (MFF)
Filozofická fakulta zajišťuje výuku největšího počtu humanitních programů v České republice. Od akademického roku 2019/2020 byla na FF UK rozšířena nabídka programů vedoucích k soustavné přípravě učitelů pro střední školy a byly spuštěny nové studijní programy učitelství pro střední školy (český jazyk, čeština jako cizí jazyk, anglický jazyk, německý jazyk, francouzský jazyk, španělský jazyk, ruský jazyk, latina, dějepis, filozofie).
Do roku 2023 se podařilo ustanovit na FF UK Centrum učitelství sestávající z didaktické a pedagogicko-psychologické platformy. Spolupráce obou platforem v rámci centra se promítá do každodenního chodu studijních programů se zaměřením na vzdělávání a studijních programů učitelství i do projektové spolupráce. V rámci již ukončeného projektu OP VVV Pregraduál II se podařilo inovovat a koncepčně sjednotit zejména kurzy didaktik jednotlivých oborů, ale také připravit a studentům nabídnout kurzy nové. Zapojení akademici také absolvovali řadu školení, která dále implementují do chodu učitelských studijních programů (např. spolupráce s provázejícími učiteli). Následující léta budou zásadní pro rozvíjení učitelských programů z několika důvodů: Jednak je to implementace nových normativních i formativních dokumentů (Národní kompetenční rámce absolventa učitelství, Rámcové požadavky na studijní programy připravující budoucí učitele a učitelky) a s tím související změny v realizaci praxí vč. systému podpory provázejících učitelů, který je pilotován od 09/2023.
Dále je potřeba reflektovat současný stav studijních programů učitelství (vzhledem k počtu studentů, jejich úspěšnosti ve studiu, k jejich potřebám) a upravit tak některé dílčí strategie související se studiem (rozbor studijní neúspěšnosti, analýza potřeb absolventů a studentů apod.). Protože FF UK umožňuje učitelské studium mezifakultní, je třeba také získávat zkušenosti z ostatních fakult, sdílet dobrou praxi z realizace studijních programů učitelství a vytvářet tak lepší podmínky pro studium v učitelských studijních programech na UK.
Účast v projektu umožní zejména snazší implementaci nových normativních dokumentů do studijního kurikula studijních programů učitelství, zároveň ale především přispěje k propojení a lepší komunikaci mezi jednotlivými aktéry vzdělávacího procesu a mezi jednotlivými vzdělavateli (ať už mezifakultně na úrovni UK, tak i meziuniverzitně); zároveň ale také podpoří spolupráci s provázejícími učiteli a kooperaci se základními a středními školami, které jsou nezbytnou součástí celého vzdělávacího procesu budoucích učitelů.
Kapacitní vymezení cílové skupiny: fakulta vzdělává v současné době v učitelských oborech cca 200 studentů, do jejichž výuky je zapojeno 130 VŠ pedagogů.
Fakulta tělesné výchovy a sportu (FTVS)
Fakulta tělesné výchovy a sportu je jednou z nejmladších fakult Univerzity Karlovy. Jejím cílem je mimo jiné výchova vysokoškolsky vzdělaných pracovníků pro tělovýchovné hnutí, trenéry a metodiky a učitele tělesné výchovy a vědecké pracovníky v oblasti sportu a tělovýchovy. V oblasti relevantní pro projekt, tedy pregraduální přípravy studentů – budoucích učitelů, je role fakulty jasně definována ve Strategickém záměru FTVS UK na období 2021–2025, a to prostřednictvím vybraných dílčích cílů:
• podpora kvality a rozvoje studijních programů ve všech formách vzdělávání, která odpovídá moderním trendům a zvyšuje uplatnitelnost absolventů na trhu práce
• snížení studijní neúspěšnosti a počtu studujících nad standardní dobu studia
• rozvoj a posílení různých forem CŽV pro různé cílové skupiny
• zapojení odborníků z praxe do výuky ve studijních programech i v CŽV
• podpora vzdělávání akademických a vědeckých pracovníků vedoucí ke zvyšování kvality výuky včetně oblasti moderních technologií • podpora nabídky studijních programů v cizím jazyce
• sdílení kapacit ve výuce s partnerskými institucemi v Česku i zahraničí
Kapacitní vymezení cílové skupiny: fakulta vzdělává v současné době v učitelských oborech cca 440 studentů, do jejichž výuky je zapojeno 120 VŠ pedagogů.
Husitská teologická fakulta (HTF)
Husitská teologická fakulta je teologickou fakultou s multidisciplinárním zaměřením. Svoje posluchače připravuje k akademické práci, k duchovenskému poslání i k uplatnění v různých profesích v oblasti školství, kultury, sociálních služeb, státní správy, nebo i politiky a služeb v zahraničí. V oblasti relevantní pro projekt, tedy pregraduální přípravy studentů – budoucích učitelů, je role fakulty jasně definována ve Strategickém záměru HTF UK na období 2021–2025, a to prostřednictvím vybraných dílčích priorit a aktivit: • implementace univerzitní strategie kvality vzdělávací činnosti a univerzitního systému hodnocení kvality studijních programů
• podpora profilace studijních programů • rozšiřování nabídky předmětů vyučovaných v cizích jazycích a podpora zavádění kurzů znalostí a dovedností nezbytných pro budoucí uplatnění absolventů
• podpora profesně zaměřených studijních programů akreditovaných na fakultě (věnujících se přípravě budoucích učitelů a sociálních pracovníků)
• podpora moderních pedagogických přístupů a metod i forem výuky přispívajících k aktivní roli studentů při vzdělávání a k osvojování a využívání nejnovějších technologií při vzdělávací činnosti
• zvýšení dostupnosti aktuální odborné a studijní literatury pro akreditované studijní programy a rozvíjené vědní obory nejen systematickými akvizicemi, ale především rozvojem elektronických databází
• zvýšení míry dokončování studia zejména využitím průběžných úprav studijních programů a studijních předpisů a podporou služeb Akademického poradenského centra pro studenty
• podpora programů celoživotního vzdělávání pro různé cílové skupiny (profesní i zájmové vzdělávání, univerzita třetího věku) a rozšiřování jejich nabídky podle potřeb cílových skupin
Kapacitní vymezení cílové skupiny: fakulta vzdělává v současné době v učitelských studijních programech cca 150 studentů, do jejichž výuky je zapojeno 32 VŠ pedagogů.
Pedagogická fakulta (PedF)
Pedagogická fakulta zajišťuje přípravu učitelů pro všechny typy a stupně škol, přípravu odborníků a vědeckých pracovníků v pedagogice, edukativní psychologii a didaktice, resp. didaktikách různých oborů. Pedagogická fakulta realizuje přípravu učitelů jak v pregraduálním studiu (bakalářské 11 a magisterské studijní programy), tak v programech celoživotního vzdělávání (další profesní a zájmové vzdělávání učitelů, univerzita třetího věku). Poskytuje tedy jak budoucím, tak i stávajícím učitelům specializované odborné vzdělání na vysoké úrovni, a to včetně programů doktorských.
Katedry PedF se zapojují do profesní komunity přes aktivní účast v profesních sdruženích učitelů, pořádání akcí pro absolventy, úzkou spolupráci s několika desítkami fakultních škol, pořádáním akcí a kurzů DVPP či CŽV, spoluprací s neziskovými organizacemi působícími v oblasti vzdělávání v ČR, mezinárodní spoluprací a v neposlední řadě i vydáváním pedagogické literatury včetně učebnic. V oblasti relevantní pro projekt, tedy pregraduální přípravy studentů – budoucích učitelů, klade fakulta důraz na kvalitní cílenou přípravu studentů pro budoucí povolání (viz Dlouhodobý záměr Pedagogické fakulty UK), a to prostřednictvím konkrétně formulovaných cílů, např.:
• průběžná aktualizace koncepce konání praxí v nově akreditovaných studijních programech
• zahájení prvního roku pilotáže nově pojatých souvislých pedagogických praxí v učitelských studijních programech na PedF ve spolupráci s MŠMT
• příprava a postupná realizace vstupního vzdělávání pro provázející učitele na základních a středních školách a příprava průběžného vzdělávání
• pokračování spolupráce s absolventy při přípravě a realizaci pilotáže nově pojatých pedagogických kompetencí • realizace dotazníkového šetření MŠMT mezi absolventy a studenty posledního ročníku učitelských programů
• pedagogická fakulta je členem Asociace pedagogických fakult ČR, což z ní dělá dlouhodobého a významného aktéra v oblasti rozvoje učitelské přípravy v ČR. V realizaci vize reformy pregraduální přípravy učitelů a učitelek je pro MŠMT dlouhodobým a konstruktivním partnerem
Kapacitní vymezení cílové skupiny: PedF vzdělává v současné době v navazujícím magisterském a magisterském studiu (prezenční i kombinovaná forma) cca 4 100 studentů, do jejichž výuky je zapojeno 203 VŠ pedagogů.
Přírodovědecká fakulta (PřF)
Přírodovědecká fakulta byla založena v roce 1920 jako pátá fakulta univerzity. Patří mezi přední přírodovědecká pracoviště nejen v naší zemi, ale i v Evropě. Fakulta chce být i nadále institucí, kde se vzájemně doplňují a obohacují dvě základní činnosti. Na jedné straně vzdělávání a výchova studentů, kteří budou mít velmi dobré uplatnění na trhu práce, a na druhé straně excelentní výzkum, jehož výsledky přispívají k lepší kvalitě života lidí.
V oblasti relevantní pro projekt, tedy pregraduální přípravy studentů – budoucích učitelů, je role fakulty jasně definována v dokumentech Dlouhodobý záměr Přírodovědecké fakulty UK a Strategický záměr Přírodovědecké fakulty UK, a to prostřednictvím vybraných dílčích cílů, týkajících se mj.:
• podpory oborů učitelství přírodovědných předmětů jako součást širšího úsilí směřujícího ke zlepšování přírodovědného vzdělávání mládeže a získávání zájemců o přírodní vědy
• dbaní o to, aby absolventi studijních programů vedle hlubokého teoretického základu získávali i další dovednosti a kompetence (např. interpersonální dovednosti – „soft skills“), které pro ně budou nejen výhodou v profesním uplatnění, ale také přínosem pro jejich život 12
• podpory kvalitního vzdělávání a dalšího vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů • zavádění a rozvíjení systému kurzů profesního vzdělávání středoškolských učitelů v rámci celoživotního vzdělávání
• zavádění nových forem a metod vzdělávání • podporování realizace praxí studentů učitelství
Kapacitní vymezení cílové skupiny: fakulta vzdělává v současné době v učitelských oborech 429 studentů, do jejichž výuky je zapojeno cca 230 VŠ pedagogů (ve skupině pedagogů jsou zahrnuti i oboroví vyučující). Prostřednictvím popularizačních a vzdělávacích aktivit, především projektu Přírodovědci.cz, byla zahájena spolupráce s řadou středních a základních škol. Rovněž probíhá spolupráce mezi fakultou a tzv. fakultními školami, zvláště na poli praktické výuky studentů učitelských oborů.
Matematicko-fyzikální fakulta (MFF)
Matematicko-fyzikální fakulta patří mezi přední výzkumné a vzdělávací instituce v ČR. V některých oborech se řadí k evropské špičce (ERC granty). Kromě široké nabídky matematických, fyzikálních a informatických oborů věnuje MFF UK mimořádnou pozornost také vzdělávání budoucích učitelů fyziky, matematiky, deskriptivní geometrie a informatiky. Fakulta zajišťuje interně úplnou přípravu budoucích učitelů, včetně výuky pedagogiky a psychologie. Kromě pregraduální přípravy zajišťuje také doktorské studium v příslušných oborových didaktikách.
Ze Strategického záměru vzdělávací a tvůrčí činnosti MFF UK vybíráme body, které pomůže docílit tento projekt (mírně upraveno): • zlepšování kvality poskytovaného vzdělávání bez ohledu na vnější okolnosti a jejich případný negativní vliv, zvýšení podílu mezinárodní spolupráce ve výuce i ve výzkumu
• s ohledem na nízké počty učitelů v našich oborech (Matematika, Fyzika, Informatika) a obecnou snahu o zapojení odborníků z praxe s nutností doplnění učitelské kvalifikace výrazněji podporovat různými motivačními nástroji studium učitelství na fakultě, včetně možnosti rozšiřování kvalifikace v rámci kurzů CŽV a dalšího vzdělávání, kdy cílem je vytvořit přístupnější a prostupnější modulární systém umožňující každému zájemci o studium absolvovat nejvhodnější kombinaci obsahu a délky kurzů
• reagovat na vývoj v oblasti výuky na ZŠ a SŠ (zejména v oblasti informatiky a fyziky), upravit a zmodernizovat studijní plány učitelských programů tak, aby byly atraktivnější pro uchazeče a více motivovaly studenty k práci učitele
• podporovat rozšíření vybraných společensky i mediálně vhodných ocenění, např. Cena Albertus pro vynikající učitele
• posílit propagaci učitelských oborů a celoživotního vzdělávání v našich oborech, vč. kurzů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
Kapacitní vymezení cílové skupiny: v bakalářských a magisterských učitelských programech studuje v současné době 130 studentů, jejich výuku kromě dalších VŠ pedagogů zajišťuje 21 didaktiků.