Ve středu 28. 5. 2025 proběhl na Filozofické fakultě UK v Praze v rámci projektu PRoUK Podpora rozvoje učitelských kompetencí 1. odborný panel věnovaný výuce češtiny jako druhého jazyka. Setkání proběhlo hybridní formou, aby bylo otevřené účastníkům z celé České republiky i případným zájemcům ze zahraničí.
Mezi účastníky byli oboroví didaktici z fakult připravujících učitele, učitelé z praxe a jazykoví lektoři z českých i zahraničních škol, stejně tak i studenti nebo čerství absolventi učitelských studijních programů.
V úvodní části představila garantka OKR Kateřina Šormová z FF UK okolnosti vzniku oborových rámců a pozici oborového rámce vůči obecnému kompetenčnímu rámci. Zmínila se i o koncepci přípravy budoucích akreditací studijních programů na FF UK.
V druhé části setkání představila garantka OKR výsledky šetření mezi studujícími FF UK, které bylo v první vlně sběru dat zaměřeno na vlastnosti kvalitního a inspirativního učitele, ve druhé vlně na postoje studujících ke kompetencím učitele a na jejich hodnocení významu jednotlivých oblastí ustanovených v obecném kompetenčním rámci.
Třetí část setkání byla věnována představení prvního návrhu oborového kompetenčního rámce pro předmět čeština jako druhý jazyk. Nejprve byla zmíněna obecná východiska pro to, proč je čeština jako druhý jazyk zpracována jako samostatný předmět, diskutovány byly také terminologické výzvy, které práce na samotném textu přináší. Vzhledem k tomu, že funkce oborového rámce je mimo jiné formativní, považujeme diskuzi o užívané terminologii za zcela klíčovou. Hana Svobodová z PedF MU představila koncepci oblasti 1.1 včetně uvedení konkrétních příkladů, Eliška Doležalová z PedF UK navázala podobnou prezentací oblasti 1.2.Na závěr byly účastníkům výběrově představeny také příklady z oblastí 2–6.
Na závěr akce proběhla otevřená diskuze, která doznívala i dál mimo samotné setkání.
Kateřina Šormová