Jedním z klíčových pilířů projektu PRoUK jsou oborové kompetenční rámce (OKR), které společně s obecným Kompetenčním rámcem absolventa a absolventky učitelství (KR AAU) tvoří základní strukturu, na níž budou stavěny další aktivity projektu. Fakulty Univerzity Karlovy zajišťující přípravu učitelů koordinují celkem 12 oborových rámců, z nichž jeden, věnovaný oboru Český jazyk, byl nedávno představen odborné veřejnosti.
Dne 27. listopadu 2024 od 14:00 proběhlo v hybridní formě setkání, jehož cílem bylo prezentovat pilotní verzi Oborového kompetenčního rámce pro absolventy a absolventky, začínající učitele a učitelky a zkušené učitele a učitelky českého jazyka. Akce se zúčastnili odborníci z oblasti jazykového a literárního vzdělávání, garanti a tvůrci dalších oborových kompetenčních rámců, zástupci vysokých škol, učitelů a učitelek z praxe a studentů a studentek učitelství.
Po úvodním shrnutí cílů projektu PRoUK a role OKR v jeho struktuře, které přednesla hlavní řešitelka projektu prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D., následovalo představení samotného dokumentu. Garantka rámce, prof. Šmejkalová, spolu s dr. Veronikou Laufkovou, představily členy pracovní skupiny spolupracující na jeho znění, postup jejich práce a shrnuly přístupy, ze kterých obsah tohoto kompetenčního rámce vycházel.
Detailně byla představena oblast 1, tj. „Vyučované obory a jejich zprostředkování žákům a žákyním“. Tato oblast obsahuje dvě klíčové kompetence:
1. Rozumím vyučovaným oborům a dále se v nich rozvíjím – zahrnuje 15 podkompetencí zaměřených na odborné znalosti, kontinuální rozvoj i schopnost kriticky reflektovat aktuální poznatky v oboru.
2. Didakticky zprostředkuji obsah vyučovaných oborů žákům a žákyním v souladu s jejich vzdělávacími potřebami – zahrnuje didaktické přístupy ve výuce českého jazyka a literatury.
Dále byla představena ukázka několika příkladů, které konkretizují oblasti 2-6, a slouží jako příklady dobré praxe.
Diskuze a zpětná vazba odborné veřejnosti Účastníci setkání ocenili zejména detailní popis kompetencí a jejich konkretizaci formou příkladů implementace do výuky českého jazyka. V diskuzi však zazněly otázky týkající se jeho délky, srozumitelnosti, aplikace oborového rámce do praxe a připravenosti fakult připravujících učitele na jeho naplňování při akreditaci studijních programů a jeho implementaci ve vysokoškolské výuce. Byla zdůrazněna potřeba zachovat formativní charakter rámce a rozvíjet jeho využití v praxi učitelů.
Další kroky Na závěr byli účastníci informováni o možnosti připomínkovat dokument a poskytovat tvůrcům formativní zpětnou vazbu. Všechny připomínky budou využity při finalizaci rámce.
Oborový rámec by měl, stejně jako ostatní vznikající rámce, sloužit nejen jako vodítko pro vzdělávání budoucích učitelů a učitelek českého jazyka a literatury, ale také jako inspirace pro profesní rozvoj stávajících pedagogů.