Jedním z pilířů projektu PRoUK jsou oborové kompetenční rámce (OKR), které spolu s obecným Kompetenčním rámcem absolventa a absolventky učitelství (KR AAU) tvoří základ, na jehož podkladě jsou a budou realizovány další aktivity projektu.
Fakulty připravující učitele na Univerzitě Karlově koordinují a garantují přípravu celkem 12 oborových rámců. První z nich, zaměřený na matematiku, byl představen odborné veřejnosti na konci září.
24. 9. 2024 ve 14 hodin se ve třetím patře hlavní budovy Pedagogické fakulty sešlo v hybridní formě pět desítek odborníků (nejen) z oblasti matematiky a přírodních věd, aby se seznámili s první verzí tohoto dokumentu.
Po krátkém představení obsahu a cílů projektu PRoUK a místa OKR ve struktuře jeho výstupů, které za hlavní řešitele projektu přednesl Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D., se slova ujala hlavní koordinátorka přípravy OKR pro učitele matematiky prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D., kterou doplnil jeden ze členů pracovní skupiny, Mgr. Michal Zamboj, Ph.D. Pracovní skupina je složena nejen ze členů Katedry matematiky a didaktiky matematiky Pedagogické fakulty a Katedry didaktiky matematiky Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy, ale i z odborníků ze Západočeské univerzity, Jihočeské univerzity, Ostravské univerzity, Univerzity Palackého, Univerzity Jana Evangelisty Purkyně a Masarykovy univerzity.
Odborníci prezentovali zejména konkretizace jednotlivých oborových a oborově didaktických kompetencí ve formě příkladů jejich realizace v kontextu výuky matematiky v sekundárním vzdělávání. Zaměřili se zejména na rozpracování a zpřesnění chápání první oblasti KR AAU, která je vymezena jako „Vyučované obory a jejich zprostředkování žákům a žákyním“ a která obsahuje kompetence 1.1 Rozumím vyučovaným oborům a dále se v nich rozvíjím a 1.2. Didakticky zprostředkuji obsah vyučovaných oborů žákům a žákyním v souladu s jejich vzdělávacími potřebami. Ty jsou rozpracovány do 18 podkompetencí.
Odborné publikum v následné diskuzi ocenilo formulace, které odborný tým předložil. Účastníci setkání však vyjádřili nejistotu v tom, jak bude tento (a další) oborový rámec využit a zda bude i do budoucna garantována jeho formativní, nikoli normativní funkce.
Na závěr byli odborníci informováni o možnosti komentování vzniklého dokumentu. Na základě reakcí a poznámek zpracuje odborný tým druhou, finální verzi dokumentu.