Jedním z klíčových pilířů projektu PRoUK jsou oborové kompetenční rámce (OKR), které společně s obecným Kompetenčním rámcem absolventa a absolventky učitelství (KR AAU) tvoří základní strukturu pro další aktivity projektu. Dne 26. listopadu 2024 proběhlo na půdě Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v hybridní formě setkání zaměřené na prezentaci pilotních verzí Oborových kompetenčních rámců absolventů a absolventek učitelství pro obory biologie (garant PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.) a geologie (garantka PhDr. Tereza Jedličková, Ph.D.).
Setkání se zúčastnili odborníci z obou zmíněných oborů, garanti a tvůrci dalších oborových kompetenčních rámců, zástupci vysokých škol, učitelé a učitelky z praxe i studenti a studentky učitelství.
Po úvodním shrnutí cílů projektu PRoUK a role OKR v jeho struktuře, které přednesl PhDr. Karel Vojíř, Ph.D., následovala prezentace samotných dokumentů. Nejprve byl představen OKR pro obor biologie, poté OKR pro obor geologie. Oba garanti seznámili účastníky s členy pracovních skupin, postupem práce na jednotlivých dokumentech a přístupy, z nichž tvorba kompetenčních rámců vycházela.
Detailně byla prezentována oblast 1, tj. „Vyučované obory a jejich zprostředkování žákům a žákyním“. Dále byly představeny příklady implementace dílčích kompetencí v oblastech 2–6, které slouží zejména jako příklady dobré praxe.
V rámci diskuze a zpětné vazby odborné veřejnosti účastníci ocenili zejména:
– spolupráci zástupců všech přírodovědných oborů (biologie, chemie, fyzika, geologie),
– jednotné zpracování OKR pro oblast 1, z něhož jednotlivé oborové skupiny vycházely.
Diskuze se dále zaměřila na témata, jako jsou:
– rozvoj digitálních kompetencí,
– kompatibilita OKR s připravovanou verzí Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání,
– aplikace rámce do praxe,
– připravenost fakult připravujících budoucí učitele na jeho implementaci do vysokoškolské výuky.
Zdůrazněna byla potřeba zachovat formativní charakter kompetenčního rámce a rozvíjet jeho praktické využití v učitelské praxi. Na závěr byli účastníci informováni o možnosti připomínkovat dokument a poskytovat formativní zpětnou vazbu tvůrcům. Připomínky budou důležitým podkladem pro další rozvoj tohoto nástroje.