Ve čtvrtek 20. března 2025 se na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy (MFF UK) uskutečnil 1. odborný panel ke Kompetenčnímu rámci absolventů učitelství fyziky (dále KR Fy), konkrétně k jeho verzi 1.0. Hybridního setkání se účastnilo 36 zájemců z řad odborné veřejnosti. Kromě členů týmu autorů KR Fy se jednalo o další odborníky z kateder připravujících budoucí učitele fyziky a dalších přírodovědných předmětů, ale také například o učitele ze středních škol a studenty učitelství.
Po představení projektu PRoUK a obecnějšího Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství (KR AAU) byl představen samotný KR Fy, jednak jeho základní část rozpracovávající a upřesňující kompetence 1.1 a 1.2, jednak jeho doplňující část, která obsahuje konkrétní ilustrace z výuky fyziky vztahující se k oblastem kompetencí 2 až 6. Byl vysvětlen a diskutován proces tvorby KR Fy, zejména jeho návaznost na společná setkání didaktiků přírodovědných předmětů a jeho souvislost s konceptem přírodovědné gramotnosti.
Do diskuzí se zapojilo několik účastníků, a to jak přítomných prezenčně, tak připojených online. Diskuze se mimo jiné týkaly využitelnosti KR AAU a KR Fy při přípravě budoucích učitelů, jejich formálního i neformálního dosahu, ale také využití v rámci širší komunity učitelů fyziky, včetně učitelů fakultních škol MFF UK a provázejících učitelů.
Představená a diskutovaná verze 1.0 KR Fy byla zájemcům z řad účastníků nasdílena s prosbou, aby vedoucímu tvůrčího týmu poskytly zpětnou vazbu ke KR Fy. Na základě takto získaných připomínek a další reflexe bude vytvořena verze 2.0.
Za příjemnou a podnětnou atmosféru, která svědčila také o kritickém uvažování účastníků
za tvůrce KR Fy děkuje
Vojtěch Žák, vedoucí tvůrčího týmu KR Fy a vedoucí Katedry didaktiky fyziky MFF UK
