22. 5. 2025 FF UK Praha
Ve čtvrtek 22. 5. proběhl na Filozofické fakultě UK v Praze v rámci projektu PRoUK Podpora rozvoje učitelských kompetencí 1. odborný panel věnovaný výuce dějepisu. Setkání bylo pojato jako interdisciplinární dialog mezi blízkými obory – dějepisem a výchovou k občanství. Mezi účastníky byli nejen oboroví didaktici z fakult připravujících učitele, ale též studenti učitelství a pedagogové.
V úvodní části představili koordinátoři jednotlivých oborově specifických rámců problémy, výzvy a dilemata, jimž v rámci tvorby těchto dokumentů čelili. Za dějepis hovořil Kamil Činátl (FFUK), který zdůraznil otázku srozumitelnosti OKR, promyšleného nastavení úrovní a významu dokumentu pro nové akreditace učitelských programů. Tomáš Hubálek (PedF UPOL) za výchovu k občanství zdůraznil náročnost propojení různých disciplinárních perspektiv, jež se v předmětu potkávají.
V další části odborného panelu představili zástupci týmů aktuální stav OKR. Zaměřili se především na dílčí body ke kompetencím 1.1 a 1.2 a související komentáře. Za dějepis hovořili didaktici Marek Fapšo (FF UK) a Milan Ducháček (KHI TUL). Věnovali se zejména vztahům mezi historiografií a didaktikou dějepisu. Rámec podle nich přináší možnost nově a metodologicky promyšleně nastavit formát oborových kurzů pro studenty a studentky učitelství. Jaroslav Pinkas (PedF UK) představil pojetí příkladů ke kompetencím 2-6 obecného KRAAU. Dějepisný tým zvolil cestu extenzivního a komplexního komentování všech kompetencí. Za výchovu k občanství hovořil Tomáš Hubálek, jenž představil klíčové formulace OKR. Přítomné zaujal přístup k oborově specifickým příkladům u kompetencí 2-6, kdy tým výchovy k občanství rozlišuje příklad z pohledu učitele a žáka.
V závěrečné části se odborný panel zaměřil na možné průniky mezi předměty. Pavel Kopeček (PedF UPOL) představil konkrétní styčné body mezi jednotlivými rámci (např. důraz na aktivizační metody a badatelství či témata z moderních dějin). Návazně proběhla diskuze. Koncepce společného odborného panelu OKR dějepisu a OKR výchovy k občanství se ukázala jako vhodné, neboť průniky obou OKR jsou zjevné a důležité a je tedy třeba pracovat na obou OKR ve vzájemné kooperaci.
Kamil Činátl